3.03.2010

En dag för sig, igår.



Snart ska jag iväg och träna igen med superpolaren Mario, trötte brodern och Oscar.

Igår fotade jag massor av roliga motiv, men det roligaste var att fota Mario när han sparkar på boxningssäcken (i 5 fps), roliga resultat.

Max är en trött grabb som hade kul igår. Nu sitter han och skriver samtidigt som te dricks. Äppel och Kanel med tre sockerbitar. Han läser också vidare på "Oscar Wildes bästa aforismer" som han lämnat framme efter gårdagen. Han kanske inte har sagt hur mycket böcker dem har här i huset. Nästan varenda vägg är täckt med bokhyllor, dem är ett litet bibliotek.

"När jag var liten sökte jag alltid efter lösningar och förklaringar. Allt var tvunget att stämma. När jag lärde mig att läsa ur en ”Bamse” tidning började mitt uppdrag efter kunskap. Jag läste allt, slukade allt. Inget med bokstäver kom undan. En annan sak som slog mig var att all elakhet i världen inte passade mig, jag ville inte vara elak, jag visste vad som var rätt eller fel. Det hjälpte mig att forma mitt eget liv. Vi växte upp bara några meter från de som blev mina allra bästa kompisar för evigt och det var också en ofelbar känsla att bara kunna gå hem till någon rakt över gården ett par minuter efter den vanliga dagen. Någonting som stod mig oerhört nära i sin fysiska form var alla dessa visdomsfulla tidningar med Bamses äventyr. Bamse visste alltid vad man skulle göra, det räckte alltid med sitt bästa. Hans för evigt trogna kompanjoner i brott var den lilla, lättskrämda kaninen som var Lilleskutt och den förnäma besserwissern som är sköldpaddan väldigt passande döpt Skalman. Alla deras äventyr var en värld av största kvalitet! Det fanns inget som kunde stoppa de och även fast man visste det satt man som fastklistrad tills det spännande, lärorika slutet slutade med den där lilla moraliska repliken som hade nio miljoner olika slut. När allting förändrades i och med att Bamse växte upp och fick barn och deras äventyr fortsätter oändligt, växte Bamses värld något ofantligt. Dagens Bamse kan man inte ens börja med att jämföra med min tids. Bamses barn har nu mobiltelefoner och pratar om allt ifrån popularitet till Internet. Dom dödade min Bamse för att ersätta honom med en kommersiell version av den kramgoa björnen som knarkar sig stark med en speciell sorts honung. Det var tider det. "

Ett urdrag ur Boken Om Mig Själv av

eran

//Maxi.

1 kommentar: